maanantai 23. joulukuuta 2013

Pieni Ko Tao

(C) Sinikka Saari
En ajatellut että olisin löytänyt näin pian tuon viime postauksen jälkeen energiaa jälleen istua koneella ja käydä läpi vähän lisää kuvia. Näin vaan yllättävästi kävi, joten tässä aatonaaton kuulumiset meiltä Ko Taon saarireissun merkeissä. Käytiin siis loppulomasta pikaisella kahden päivän, yhden yön yllärivisiitillä Samuin lähellä sijaitsevalla pienehköllä Ko Taolla. Visiitti oli ylläri siksi, koska jahkailtuamme suuntaan ja toiseen olimme jo päättäneet, ettemme visiittiä sittenkään tee. Matka sinänsä ei olisi ollut kovin kallis (taksi hotellilta ja parin tunnin lauttamatka noin 25 euroa/hlö), mutta lautta-aikataulujen takia meille olisi jäänyt löytöretkeilyyn aikaa vain 4,5 tuntia! Oli siis ihan pakko jäädä yöksi! Mamma vaan ei tästä etukäteen tiennyt, vaan aamulla kuuden aikaan löimme hänelle pakkauslistan käteen, ja vasta perillä hotellilla selvisi suunnitelmamme viimeisetkin yksityiskohdat - yöpyminen tällä ihanalla paratiisisaarella :D

Kyllä kannatti lähteä! Pienen Taon nähtyämme tuntui, että siellä olisi useammankin päivän viettänyt. Neuvoisinkin jokaiselle vastaavanlaista matkaa suunnittelevalle viettämään ehkä mieluummin enemmän aikaa Taolla, ja Samuille riittäisi vähempikin aika. Siis jos yhtään pitää samettisista hiekkarannoista, rennoista lattialla istuttavista näköalaravintoloista, vieläkin halvemmista hinnoista  - ja snorklauksesta! Olin tosi yllättynyt, että ihan siinä meidän hotellin rannalla (Sairee Hut Resort Sairee Beachilla) oli elävää korallia ja jopa merisiilejä! Malediivien jälkeen sitä jotenkin vaan odottaa, että muualla on jo vähän elähtänyttä se meno. Noup! Jälleen kerran: älä ikinä odota mitään!

"Ota sillee kuva et mä oon tässä", ja tyyppi katsoo johonkin ihan muualle...
Just näin!
(C) Sinikka Saari

Taolaista maisemaa heti sataman tuntumassa
Reippaina käveltiin satamasta noin kilsan matka pientä rantatietä pitkin hotellille, joka sijaitsi ihanasti juuri rannalla! Itse huone ei ollut monen yön viipymiseen hirveän mukava (tunkkaisella sisustuksella ja kämäsillä kylppareillä on yllättävän paljon vaikutusta viihtyvyyteen), mutta muilta osin hotelli oli yleisilmeeltään moderni, raikas ja ylellinen. Janne, Linda, Joni ja Heidi tulivat meitä hotellillemme vastaan, ja heti skodujen vuokrauksen jälkeen lähdettiin saaren muutamia nähtävyyksiä katsomaan. Näihin nähtävyyksiin kuului onneksi temppeleiden sijaan rantoja ja näköalaravintoloita, joten tämä nähtävyyskierros oli oikein rattoisaa ajanvietettä.

Skodut ovat myös ja etenkin Taolla ehdoton ykköskulkuväline. Heti hotellilla meitä varoiteltiin skootterien vuokraamisen älyttömyydestä, sillä Taolla tiet ovat huonot, ja skoottereita hajoilee usein. Turisti maksaa, ja maksu voi tulla kalliiksi. Varoituksista huolimatta skootterit vaan alle, ja kyllä ne tiet kieltämättä olivat aivan kamalassa kunnossa! Reikiä, uria ja pomppuja sekä jyrkkiä mutkia ja mäkiä. En tainnut Samuillakaan pelätä näin paljon! Loppupäivästä yhdestä skootterista puhkesikin rengas, mutta onneksi oltiin jo muutenkin lähes matkat matkailtu. Puhjenneesta renkaasta sai pulittaa 400 THB (noin 10 euroa), joten onneksi vahinko ei käynyt lomabudjetin päällekään liiaksi.

Shark Bay näköalaravintolasta katsottuna.
Mieli huusi jo snorklaamaan!
Shark Bayltä
Lähellä Shark Baytä oli Freedom Beach,
joka oli kieltämättä vapauttavan komia ranta.
(C) Sinikka Saari
Käveltiin Freedom Beachille näköalareittiä pitkin.
Mammalle talteen. Mutta vain hylättyjä!

Tassunjälkiä Taolla
Freedom Beach
Haa, tässä yksi lempikuvausaiheistani taas ;)

Näiden Taon jättimäisten kusiaisten jälkeen
olin ihan tyytyväinen Samuin pieniin mustiin muurahaisiin.
Päivän retkeilyn jälkeen pulahdettiin Sairee Beachille snorklaamaan. Sitä merimakkaroiden määrää! Täytyy sanoa, että olihan se hienoa nähdä niitä, mutta eivät ne kaikessa pökälemäisyydessään kovin esteettinen näky olleet. Muutamia hassunlaisia kalojakin nähtiin, mutta aika vähän. Kevyen snorklailun jälkeen otettiin jälleen skodut alle, ja suunnattiin johonkin näköalapaikalle rakennettuun ravintolaan ihastelemaan auringonlaskua. Thaimaa on kuuluisa auringonlaskuistaan, ja vaikka kuinka noin varttia ennen näyttäisi, että tänään on sen täydellisen vuoro, jostain ne pilvet aina sinne taivaanrantaan ilmestyvät. Niin tuolloinkin.

(C) Sinikka Saari

Sen verran oltiin jo tähän mennessä syöty thaikkuruokaa, että hotellimme lähellä sijaitsevassa ravintolassa mainostettu All You Can Eat -pizzabuffa alkoi ihan tosissaan houkutella (5 euroa/lätty). Mentiinkin sinne, ja loistavat olivat tarjoilut. Se toimi sillee jännästi, että meille tuotiin aina pöytään tasaisin väliajoin palat kaikille tai kokonainen pizza. Eikä sitä saanut itse valita mitä sieltä tuli, vaan vaihtoehtona oli vain syödä tai passata.

Jälkkäriksi oli banaanipizzaa :D Oli muuten hyvää!
Baileys Shake
Rakkaat matkakumppanini sanoivat sopimuksensa irti.
(C) Sinikka Saari
Fish Spa! Ei uskallettu kokeilla.
Jouluvaloissa ei todellakaan säästelty.
Mieletön laskuvesi!
Hotellimme mereltä päin katsottuna.
(C) Sinikka Saari
Päivällä. Tuossa oli kieltämättä ihan mukavaa pulikoida.
Ainoana Taon aamuna vietin kameran kanssa vähän alone timea, ja nautiskelin samettihiekasta varpaideni välissä. Sairee Beach oli aamulla ihanan hiljainen, ja taas mietin, että kyllä sitä saa olla elämäänsä tyytyväinen. Silloin Tao tuntui täydelliseltä matkakohteelta. Tällaisia otoksia tuli napattua ennen kuin muu porukka kömpi huoneistaan ja ennen kuin hypättiin Koh Nang Yanille lähtevään pitkähäntäveneeseen.

Miten tuo perhonen sattuikin samaan kuvaan!
Taon niemennokan takana näkyy tarunhohtoinen Koh Nang Yan
Ollaan ystäviä jookos.
Ollaan ananas ja kookos.

En oo tällaisia puunkukkia nähnyt missään ennen!
Taolle matkaavien ehdoton must visit -kohde on pienenpieni Koh Nang Yan ihan 10 minuutin venematkan päässä Koh Taolta. Vuokrattiin meille viidelle pitkähäntävene, ja edestakainen matka per henkilö taisi maksaa 250 THB, eli noin 7 euroa. Saari aukeni turisteille klo 9, johon aikaan sinne kannattaa ehdottomasti mennä. Oltiin siellä melkein heti aukeamisen jälkeen, ja mikä rauha! Koko saarikaksikossa oli siihen aikaan vain kourallinen muita ihmisiä, ja heti snorklausvälineet vuokrattuamme (kun kaikilla ei ollut omia mukana, vuokraus reilun euron!) pyyhällettiin pinnan alle, ja sieltä noustuamme olikin koko saari jo muuttunut melkoiseksi turistihelvetiksi. Pinnan alla oli kuitenkin kaunista ja rauhallista. Korallit olivat elossa, oli merisiiliä, merimakkaraa ja mitä kummallisimpia kaloja. Oli sähkönsinisiä merivuokkomaisia koralleja, ja niiden lomassa puikkelehtivia nemomaisia kaloja. Isot papukaijakalat olivat hienoja seurattavia, mutta ehkä hienoin ja samalla järkyttävin oli sellainen ihan kiven näköinen kala, joka suojavarustuksessaan pysytteli ihan paikoillaan. Helkkarin ruma se ainakin oli! Muutaman kerran kävi mielessä, että sellainen vedenalainen digikamera olis ihan kätsy!

Pitkähäntäveneen keula kohti Nang Yania
(C) Sinikka Saari
Tosi turistiystävällinen tämä veneestä nousu...
Niin, ettäs tiedätte!
Näistä huolimatta merenpohjassa näkyi muutamia ruostuneita tölkkejä...

Aamurauhaa klo 9

Ystävämme rapula.
Vietimme Nang Yanilla lähes 3 tuntia pelkästään snorklaillen. Hotelli oli luovutettu jo ennen reissua, ja jäljellä olikin enää Taolle palattuamme löytää mukavanoloinen ravintola ja valua satamaan 14.30. Vähän oli ongelmia laivaan pääsyn kanssa, kun meidän olisi pitänyt kuulemma Koh Panganilla järjestettävien Full Moon Partyjen takia pitänyt käydä varaamassa lippu jo edellisenä päivänä, mutta vähän hankalaa se olisi ollut, sillä vastahan me Taolle saavuimme. Hyvästä yrityksestä huolimatta asiat eivät aina luistaneet ihan suunnitelmien mukaan, ja tuntuu, että paikallisten kielitaidossakin olisi melko lailla petrattavaa välillä. Sovitut asiat piti varmistaa muutamaan kertaan, sillä ne saattoivat unohtua tai sovitun sijaan vastapuoli oli ymmärtänyt jotain ihan muuta. Esimerkkinä kerran yritimme eräästä ravintolasta kysellä suklaakakun hintaa (koska seinällä luki, että suklaakakkua on saatavana), mutta tarjoilija toikin meille tarkasteltavaksi viinipulloja. Kun hän ymmärsi mitä oikeasti olisimme halunneet, suklaakakkua ei ollutkaan tarjolla ollenkaan. No hyvä yritys tai hyvä tarkoitus vai miten se meni...?

Taolla oli mahtavia näköalaravintoloita, joissa istuttiin lattialla lattiatyynyjen päällä.
Eikä hinnoissa ollut mitään näköalalisää, koska lähes kaikissa paikoissa oli näköala!
Huippua!
Muutama muukin oli menossa lautalla Koh Panganille tai Koh Samuille.
(C) Sinikka Saari
Siinäpä ne Taon kuvat. Jouluista mieltä ei saa tällä hetkellä oikein tekemälläkään. Maa on täällä Varsinais-Suomessa musta. Käytiin tänään Sannan ja Netan kanssa reilun tunnin metsälenkki tuolla Vanhalinnan metsissä, ja jouduttiin muutaman kerran vaihtamaan reittiä, koska niin paljon oli Eino-myrsky kaatanut jo valmiiksi klaneista metsistämme puita. Koirat olivat lenkin jälkeen sekä märkiä että kuraisia, mutta ei se onneksi häirinnyt meidän glöginjuontiamme ;) Teemu ja Luumu nukkuvat nyt hyvin ansaittujaan päikkäreitään ja valmistautuvat jouluun akkujaan lataamalla. Jos koittaisin saada tuon nelijalkaisen heräämään, että saisin napattua (sen lähes pakollisen) joulutervehdyskuvan.

Tämmöinen siitä sitten tuli.